• 20230919-GosD-Welelo-Morenetu-banner-disc
  • 20230519-Maluks-Corifoc-banner-disc
  • 20230303-Lia-Kali-Contra-Todo-Pronostico-banner-disc
  • 20230224-La-Maria-L-assumpcio-banner-disc
  • 202300217-Guineu-Una-sacsejada-banner-disc
  • 20221007-TopicalGalaxia-EpisodiI-banner-disc
  • 20220930-Milenrama-Asimetrica-banner-disc
  • 20220923-Marala-Jotademorir-banner-disc
  • 20220408-XaviSarria-Causa-banner-disc
  • 20220331-Auxili-Guaret-banner-disc
  • 20220325-JazzWoman-Atlantis-banner-disc
  • 20220218-SmokingSousl-Lacura-banner-disc
  • 20211126-Maio-Desdelsmarges-banner-disc
  • 20211119-Hermanol-Trunkadelic-banner-disc
                     

'Interior. Família.’, primer curt de Propaganda pel film!, s’alça amb el Premi del Jurat Jove al Concorto Film Festival de Piacenza (IT)

El curt del trio de directors manresans Soler-Torras-Quinto triomfa al festival italià, celebrat la darrera setmana d’agost

‘Interior. Família.’ Seleccionat també al London Film Festival, l’equivalent britànic de Canes, per la segona setmana d’octubre!

La dissort d’un jove per a qui els seus pares tenen uns plans inesperats continua triomfant arreu del món. El curtmetratge de factura manresana Interior. Família. Dirigit per Esteve Soler, David Torras i Gerard Quinto, una peça de 9’ rodada a la capital bagenca, ha estat seleccionat per formar part del London Film Festival, l’equivalent britànic de Canes. Després de guanyar el Premi del Jurat del Concorto Festival de Piacenza (Itàlia), tot just la setmana passada, la producció ja suma una trentena d’aparicions a festivals d’una banda i l’altra de l’Atlàntic.

‘En el món del cinema, cada país té un festival de categoria A’, explica el dramaturg Esteve Soler: ‘Canes a França, Berlín a Alemanya, Venècia a Itàlia, Sundance als EUA, Toronto al Canadà i Sant Sebastià a Espanya, per posar els exemples més coneguts’. A la capital britànica, Interior. Família. Tindrà 181 rivals, tos curtmetratges d’arreu del planeta a la recerca de les decisives quotes de visibilitat internacional i d’uns premis que proporcionen una plataforma per ser considerat de cara als Oscar. Paraules majors.

El festival londinenc se celebrarà del 7 al 18 d’octubre amb la participació de 238 pel·lícules de 57 països, que es projectaran en setze sales de la ciutat. Unes xifres d’impacte que acompanyen la categoria dels títols més destacats que es podran veure, així com el glamur inherent a un esdeveniment de tal magnitud, amb visitants il·lustres desfilant per la catifa vermella.

En la gala inaugural es passarà Suffragette, una història sobre la reivindicació feminista que van protagonitzar les sufragistes, que dirigeix Sarah Gavron i protagonizen Meryl Streep, Carey Mulligan i Helena Bonham Carter. En la cloenda s’emetrà Steve Jobs, el biopic del fundador de la multinacional tecnològica Apple, que està dirigit per Danny Boyle (Slumdog Millionaire) i interpretada en el seu rol principal per l’actor alemany Michael Fassbender. En la secció oficial es podran admirar les noves creacions de directors de la talla d’Apichatpong Weerasethakul (Cemetery of Splendor) i Jerzy Skolimowski (11 Minutes).

La guerra d’Interior. Família., però, és una altra. La cinta dels tres directors manresans sumarà un nou èxit a una trajectòria que va començar amb modèstia pressupostària però ha anat escalant graons i ja s’ha vist en alguns dels grans festivals del circuit internacional. El curt pren com a base una de les escenes de l’obra de teatre Contra la democràcia, la segona part de la triologia escènica d’Esteve Soler – iniciada amb Contra el progrés l’any 2009 i finalitzada amb Contra l’amor – que ha fet fortuna amb nombroses produccions, sobretot arreu del continent europeu però també en altres punts de la geografia mundial.

El curt exposa la conversa d’uns pares amb el seu fill, a qui desperten a mitja nit per comunicar-li de una decisió que han pres. L’escriptura punyent i surrealista de Soler genera un estat d’inquietud en l’espectador que també es trasllada a la versió cinematogràfica, interpretada per Rosa Cadafalch, Francesc Orella i Adrià Díaz.

Interior. Família. Es va rodar el febrer de l’any passat i un any i mig després pot presumir d’haver passat per les pantalles de la secció oficial de Sitges, la competició internacional de Clermont-Ferrand (França), una de les cites indispensables del gènere, i el Short Film Corner del festival de Canes (França). En el Mecal de Barcelona va obtenir el premi Millor Curt Shorts TV. A Beauvais (França i el FEC Festival de Reus, va merèixer el Premi del públic, i al Concorto de Piacenza va ser guardonat amb el Premi del jurat.

La cinta també s’ha vist a Atenes (Grècia), Porto (Portugal), Villeurbanne i París (França), Chicoutimi i Mont-real (Canadà), Màlaga i Badajoz (Espanya), Athens i Nova York (EUA), Amsterdam (NL), Guanajuato (Mèxic), Tetouan (Marroc), Kiev (Ucrania), Edimburg (Escòcia), Rimini (Itàlia), Anaklia (Geòrgia), Lausana (Sïssa) i Roda de Barà, Prades i Badalona (Catalunya).

Properament, al marge de Londres, Interior. Família. també concursarà en un altre dels grans aparadors mundial per als curts com és el festival de Vancouver, del 24 de setembre al 9 d’octubre, així com altres tres cites per confirmar.

‘La interpretació havia de ser molt orgànica, i per això els actors havien de parlar en català’, explica Soler, que adverteix que allò que podria semblar ben normal és una excepció: ‘la majoria de curts a Catalunya es fan en castellà o en anglès, perquè creuen que així tindran més difusió’. Interior. Família., però, no ha vist minvada la seva acceptació per aquest motiu i es projecta arreu del món en la llengua original i amb subtítols en anglès, ‘excepte a França, on subtitulen en francès’.

La peça s’ha vist per televisió nombroses vegades durant dos mesos aquest estiu gràcies a la multi difusió en diferents dials de Canal Plus, en català amb subtitulació. ‘Els drets internacionals del curt són de Mediaset, HBO Europa i el Canal Plus’, apunta un dels codirectors.

Esteve Soler, David Torras i Gerard Quinto s’han vist immersos en la voràgine de feina que significa no tan sols produir un curtmetratge sinó moure’l per fer-lo present als festivals. ‘És una qüestió de supervivència, perquè rebre suport a fora ajuda que et creguin més a casa teva’, explica Soler, que afegeix que la participació al certamen de Clermont Ferrant va ser un punt d’inflexió, ‘la descoberta’ a escala internacional'.

La distribuïdora alemanya Magnet Films és l’encarregada de vendre el curt arreu del món. ‘Aquesta gent han tingut cintes nominades als Oscar. Ens han dit, però, que el nostre projecte, per la temàtica, queda allunyat dels curts que habitualment són seleccionats per als Oscar. No obstant això, em sembla surrealista que a hores d’ara estiguem parlant d’això’, apunta Soler, en referència a l’èxit que està assolint un projecte que, com qui diu, va néixer amb una sabata i una espardenya.

Informa per R7 Toni Mata i Riu

Propaganda pel fet! Botiga Online Shop